Selasa, Ogos 03, 2010

Pengenalan Teknologi Maklumat dan Komunikasi(TMK)


Teknologi Maklumat dan Komunikasi(TMK) merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data yang berkaitan dengan segala aspek pengurusan dan pemprosesan maklumat. Selain itu, TMK juga turut boleh didefinisikan sebagai komputer dan sistem telekomunikasi yang digunakan untuk mengumpul, menyimpan, memproses dan menghantar maklumat. Perkembangan TMK telah membawa perubahan besar kepada kehidupan sebahagian besar penduduk dunia dari segi cara kerja dan cara belajar. Seiring dengan perkembangan era globalisasi ini, institusi pengajian perlu mempunyai hala tuju masing-masing dalam membekalkan cabaran pendidikan kepada pelajar-pelajarnya. Pendedahan teknologi merupakan keperluan pembelajaran yang perlu untuk pelajar-pelajar selaras dengan perkembangan dalam dunia pendidikan semasa.


AZLI BIN DAUD, 205013

5 ulasan:

kumpulan C11 berkata...

baru kami sedar apa itu teknologi komunikasi teknologi dan maklumat. terima kasih.

c9 berkata...

pada pendapat saya penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi di uum perlu di perbaharui lagi supaya selaras dengan matlamat negara kita untu mencapai wawasan 2020..

c39 berkata...

saya berterima kasih kepada saudara kerana memilih tajuk ini, sebenarnya teknologi maklumat dan komunikasi sangat penting pada masa kini, kerana arus perubahan pendidikan yang sekarang ini lebih kepada aplikasi teknologi, jadi saya rasa kita harus memberi perhatian kepada isu ini supaya kita tidak ketinggalan berbanding negara lain..

c13 berkata...

syabas kepada kumpulan anda, kerana bagi saya teknologi maklumat dan komunikasi adalah satu bidang kajian yang beberapa tahun kebelakangan ini mulai berkembang di negara kita..

c18 berkata...

pada pendapat sayateknologi maklumat dan komuikasi adalah teknologi uggul yang menentukan masa kini danmasa depan umat manusia yang sangat penting untuk dikuasai pemahaman, pengetahuan, pemanfaatnya serta penciptaannya..